همه میدانیم كه سرنوشت یك كشور و یك ملت و یك نظام، بعد از توده های مردم در دست طبقه تحصیلكرده است و هدف بزرگاستعمار نو به دست گرفتن مراكز این قشر است.كشور ما در دهه های اخیر هر چه صدمه دیده و رنج كشیده است از دست خائنین این قشر بوده است.وابستگی به شرق و غرب توسط غربزدگان و شرقزدگان و به اصطلاح روشنفكران كه از دانشگاهها برخاستهاند ولی چهارچوب فكریشان در مدارس ابتدائی و متوسطه درست شده است.به فرهنگ، دین و كشورمان صدمه های بیشمار زده اند، چرا كه این افراد برای تكمیل وابستگی به شرق و غرب و اخیرا امریكا هر كاری كه توانسته اند به نفع آنان انجام دهند دادند.چون درس خوانده بودند با كوله بار غربزدگی و شرق زدگی چون انی كه با چراغ آیند، برای اربابان و كعبه های آمال شان گزیدهتر كالاها را انتخاب كردند. (1)
باید گفت كه دانشگاه های ما به دست یك مشت غربزده خود باخته، یا مزدور اداره میشد و دانشمندان متعهد در اقلیت بودند و قدرت را از آنان سلب كرده بودند و آن دسته اكثریت غربزده جوانان را عاشق غرب میكردند و فوج فوج به خارج میفرستادند و در خارج دست استعمار كار خود را میكرد و جوانان را در حدی كه مطلوب استعمارگران بود نگه میداشتند و با افكار غربی و غیر اسلامی و غیر ملی به كشور باز میگرداندند و این فاجعه قرن اخیر برای ممالك اسلامی و اشباه آنها بود و حدیث مفصل را از این مجمل باید خواند. (2)
چه غم انگیز و اسفبار است كه دانشگاهها و دبیرستانها به دست كسانی داده میشد و عزیزان ما به دست كسانی تعلیم و تربیت میدیدند كه جز اقلیت مظلوم محرومی همه از غرب زدگان و شرق زدگان با برنامه و نقشه دیكته شده در دانشگاهها كرسی داشتند و ناچار جوانان عزیز و مظلوم ما در دامن این گرگان وابسته به ابر قدرتها بزرگ شده و به كرسی های قانونگذاری و حكومت و قضاوت تكیه میكردند و بر وفق دستور آنان یعنی رژیم ستمگر پهلوی عمل میكردند . (3)
شما دانشجویان عزیز خودتان در صدد باشید كه از غربزدگی بیرون بیائید و گمشده خود را پیدا كنید.شرق، فرهنگ اصیل خود را گم كرده است و شما كه میخواهید مستقل و آزاد باشید باید مقاومت كنید و باید همه قشرها بنای این را بگذارند كه خودشان باشند.باید كشاورزان در صدد باشند كه روزی خودشان را از زیر زمین بیرون بیاورند و كارخانهها خودكفا باشند تا صنایع كشورمان رشد پیدا كند.همچنین دانشگاهها خودكفا و مستقل باشند تا نیاز به غرب نداشته باشیم.جوانان ما، دانشمندان ما، اساتید دانشگاههای ما از غرب نترسند، اراده كنند در مقابل غرب قیام كنند و نترسند. (4)
احتیاج ما پس از این همه عقب ماندگی مصنوعی به صنعتهای بزرگ كشورهای خارجی حقیقتی است انكار ناپذیر، و این به آن معنی نیست كه ما باید در علوم پیشرفته به یكی از دو قطبوابسته شویم.دولت و ارتش باید كوشش كنند كه دانشجویان متعهد را در كشورهایی كه صنایع بزرگ پیشرفته را دارند و استعمار و استثمارگر نیستند، بفرستند و از فرستادن به امریكا و شوروی و كشورهای دیگر كه در مسیر این دو قطب هستند، احتراز كنند، مگر انشاء الله روزی برسد كه این دو قدرت به اشتباه خود پیبرند و در مسیر انسانیت و انسان دوستی و احترام به حقوق دیگران واقع شوند، یا انشاء الله مستضعفان جهان و ملتهای بیدار و مسلمانان متعهد آنان را به جای خود نشانند، به امید چنین روزی. (5)
سلام بر شما ملت بزرگ ایران، سلام بر ملت مسلمان جهان، سلام بر دانشگاهیان و دانشجویان معظم كه سربازانی برای اسلامند.و من لازم است كه یك تذكر به شما بدهم كه بدانید مقصود ما از اصلاح دانشگاهها چیست.
بعضی گمان كردند كه كسانی كه اصلاح دانشگاهها را میخواهد و میخواهند دانشگاهها اسلامی باشد این است كه گمان كردند كه ـ این اشخاص توهم كردند كه ـ علوم دو قسم است، هر علمی دو قسم است، علم هندسه یكی اسلامی است، یكی غیر اسلامی، علم فیزیك یكی اسلامی است یكی غیر اسلامی، از این جهت اعتراض كردند به اینكه علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد و بعضی توهم كردند كه اینها كه قائلند به اینكه باید دانشگاهها اسلامی بشود یعنی فقط علم فقه و تفسیر و اصول در آنجا باشد یعنی همان شأنی را كه مدارس قدیمه دارند باید در دانشگاهها هم همان تدریس بشود.
اینها اشتباهاتی است كه بعضی میكنند یا خودشان را به اشتباه میاندازند آنچه كه ما میخواهیم بگوئیم این است كه دانشگاههای ما، دانشگاههای وابسته است، دانشگاههای ما دانشگاههای استعماری است، دانشگاههای ما اشخاصی را كه تربیت میكنند تعلیم میكنند، اشخاصی هستند كه غربزده هستند، معلمین بسیاریشان غربزده هستند و جوانهای ما را غربزده بار میآورند ما میگوئیم كه دانشگاههای ما یك دانشگاههائی كه برای ملت ما مفید باشد نیست.
ما بیشتر از پنجاه سال است كه دانشگاهداریم با بودجه های هنگفت كمرشكن كه از دسترنج همین ملت حاصل میشود و در این پنجاه سال نتوانستیم در علومی كه در دانشگاهها كسب میشود خود كفا باشیم.
ما بعد از پنجاه سال اگر بخواهیم یك مریضی را معالجه كنیم، اطباء ما بعضیهایشان یا بسیاریشان میگویند این باید برود به انگلستان.پنجاه سال دانشگاه داشتیم و طبیبی كه بتواند كفایت از ملت بكند، از احتیاج ملت بكند به حسب اقرار خودشان نداریم.ما دانشگاه داشتیم و داریم و برای تمام شؤونی كه یك ملت زنده لازم دارد احتیاج به غرب داریم.
ما كه میگوئیم دانشگاه باید از بنیان تغییر بكند و تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باشد نه این است كه فقط علوم اسلامی را در آنجا تدریس كنند، نه اینكه علوم دو قسمند هر علمی دو قسم است یكی اسلامی و یكی غیر اسلامی .
ما میگوئیم كه در این پنجاه سال یا بیشتر كه ما دانشگاه داریم، فراوردهای دانشگاه را برای ما عرضه دارید.ما میگوئیم كه دانشگاههای ما مانع از ترقی فرزندان این آب و خاك است.ما میگوئیم كه دانشگاه ما مبدل شده است به یك میدان جنگ تبلیغاتی.
پی نوشتها:
1 ـ پیام امام خمینی به مناسبت آغاز سال تحصیلی 62 ـ 61 صحیفه نور جلد 17 ص 36 تاریخ : 1/7/ 61
2 ـ پیام امام خمینی به زائران بیت الله الحرام به مناسبت عید سعید قربان صحیفه نور جلد ص 89 تاریخ: 12/6/ 62
3 ـ اساسا دانشگاه دوره پهلوی بر اساس تكنولوژی وابسته و تبعیت از فرهنگ غرب پایه ریزی شده بود دانشگاه محفلی بود برای جولان و نمایش ایدئولوژیهای وارداتی و شستشوی اذهان و مغزهای جوانان در جهت وابستگی بیشتر به غرب ابتكار و نوآوری در دانشگاههای دوره پهلوی كمتر دیده میشد و حتی ترغیب و تشویقی هم صورت نمیگرفت.به همین جهت در طول سالیان متمادی از عمر دانشگاه در ایران، محصول قابل اعتنا و برجسته در زمینههای علمی و تكنولوژی دانشگاه مشاهده نگردید.در دهه آخر عمر رژیم پهلوی، دانشگاهها عملا به سالنهای مد و دوری جستن از فرهنگ و سنن ملی و مذهبی مبدل گشته بودند بطوریكه گروه اقلیتی از دانشجویان و دانشگاهیان متعهد و دلسوز كشور همچون شمع میسوختند و گاه در مبارزه با فرهنگ منحط و فاسد حاكم بر كشور و از جمله دانشگاهها تا پای جان ایستادند.در كنار این روند انحرافی، جنبش دانشجویی با مایه های ملی ـ مذهبی با مظاهر فرهنگ منحط در ستیز و مبارزه بود.و رشد تفكر دینی در دانشگاه بوسیله روشنفكران متعهد و خصوصا بعد از قیام پانزده خرداد برهبری امام خمینی، تحولات چشمگیر در روند مبارزات ملت ایران پدید آورده بود.در دهه پنجاه، با نزدیك شدن دو قشر ت و دانشگاهی به یكدیگر كه از آرزوها و اصول دیدگاههای حضرت امام بود، سرانجام رژیم پهلوی بزانو در آمد و پس از آن دانشگاههای ما با حفظ استقلال در مسیر نوسازی و تحولات كشور گام های مؤثر و سازندهای برداشته و نقش اصلی و تاریخی خود را باز یافتند .
4 ـ وصیت نامه ی ـ الهی حضرت امام (س) صحیفه نور جلد 21 ص 192 تاریخ تحریر: 26/11/61 تاریخ قرائت: 15/3/ 68
5 ـ بیانات امام خمینی در جمع گروه های مختلف مردم صحیفه نور جلد 11 ص 6 تاریخ: 13/10/ 58
منبع: كتاب آیین انقلاب اسلامی برگرفته شده از وبلاگ اندیشه های امام خمینی (ره)
كه ,اسلامی ,دانشگاه ,غرب ,دانشگاهها ,ـ ,است كه ,امام خمینی ,دانشگاههای ما ,پنجاه سال ,ما میگوئیم
درباره این سایت